Колонки Михаил Серебряков
  219  0

Як працює корупція в паркуванні та як з нею боротися

Проект громадського моніторингу "Чесна парковка" відкрив цікаві подробиці корупційних схем у паркувальному бізнесі столиці. Корупція в паркуванні – це такий собі трикутник, у вершинах якого можна поставити основних учасників паркувального "схеми" – водіїв, паркувальників і місцеву владу. І якщо останні дві категорії – вже "списані" в очах суспільства як безнадійні, то водіїв несправедливо оминули увагою.

Насправді, транспортні чиновники та паркувальники, всього-на-всього, задовольняють запит мільйонів водіїв на корупцію… не більше, не менше. Як показали результати першого місяця громадського моніторингу, "від 40 до 50% водіїв відмовляються від оплати паркування: посилаються на корумпованість сфери; часто не усвідомлюють необхідності оплати (апелюють до посвідчень співробітників державних органів, проживання у прилеглих будинках, просто тікають). Разом з тим, добросовісні кияни активно цікавляться проектом "Чесна парковка", самостійно оплачують паркування, користуються паркоматом, сприймають опцію безготівкової оплати паркування" (повний текст звіту можна завантажити тут – https://goo.gl/7SL8DL).

Звідси можна зробити простий висновок, що попит на корупцію з боку основних клієнтів паркувальних послуг – водіїв, формує пропозицію корупції з боку влади та паркувальників.

"Чесно парковка" при всіх інших рівних, показала, що скільки з лупою не шукай цих чесних паркувальників, а потім над кожним став спостерігача, а над ним – ще спостерігача і так далі, такі рішення глобально проблеми не вирішують. На жаль, у мистецтві жити "на шару" і корумпувати все, що подає ознаки життя, люди є НУ ДУЖЕ винахідливим, а "діряве" законодавство цим стереотипам тільки сприяє. Вдумайтесь: за неправильне або неоплачене паркування накладається менше трьохсот штрафів…на рік…по всій країні. Словом, все погано.

 

Що робити?

 Рішення проблеми – геніальні своєю простотою. Паркувальників треба ліквідувати як клас, готівкові розрахунки за паркувальний сервіс – викорінити як явище, а процеси розрахунку і контролю за сплатою – автоматизувати, електронізувати. Іншого виходу ми просто не бачимо.

В розірванні цього корупційного трикутника також допоможе вирішення проблеми на законодавчому рівні. У Верховній Раді зареєстровано законопроект про реформування сфери паркування № 5364, який ми бачимо першим кроком на шляху радикальної зміни правил гри.

 

Замість паркувальників – інспектори

 Законопроект спрощує процедуру притягнення недобросовісних водіїв до відповідальності за паркувальні правопорушення. Робитимуть це спеціальні посадові особи – інспектори з паркування. Разом з тим, аби не допустити зловживань та корупції вже з їхнього боку, і щоб інспектори не повторили сумну долю наскрізь корумпованої ДАІ, виявляти правопорушення вони зможуть тільки за допомогою спецзасобів фото-, відеофіксації.

Покроково порядок дій виглядає так. Інспектор їздитиме паркувальними майданчиками, пристрій скануватиме номери автівок, і вже програма через електронні бази даних визначатиме, було вчинене правопорушення чи ні. Для інформування самих водіїв повідомлення про притягнення до відповідальності залишатиметься на лобовому склі транспортного засобу.

В результаті рішення про штраф прийматиме не людина, а комп'ютер, з яким не вдасться домовитись і який не вийде підкупити. А інформацію про накладений штраф із системи не можна буде видалити.

 

Замість готівки – автоматизована система сплати та контролю

 Законопроект впроваджує для міст автоматизовані системи контролю паркувального простору. Після їх запуску в країні тотально домінуватимуть безготівкові способи оплати паркування, а у паркувальниках як робочій силі потреба відпаде взагалі. Тоді й тільки тоді облаштуванням паркувального простору зацікавляться бізнес та інвестори.

Цей законопроект місяць тому прийнято в першому читанні, зараз депутати прописують до нього правки. Його прийняття підтримує Реанімаційний Пакет Реформ, найбільша в країні коаліція громадських організацій.

І навіть незважаючи на таку широку громадську підтримку, окремі народні депутати з усіх фракцій намагаються цей законопроект послабити, спотворити або взагалі провалити. Їх можна зрозуміти – одні мають свій паркувальний бізнес і особистий інтерес, а інші "почесали тиковку" і прикинули, що "герої парковок" – це теж виборці, і для них цей законопроект, як би сказати, "немножко неудобен". Деякі депутати бачать у законопроекті мало не загрозу "поліцейської держави" та роблять багато інших абсурдних припущень. Буває )))

Тим не менше, ми віримо в перемогу здорового глузду в сесійній залі. Бо альтернатива – багатогодинні пробки – дістала всіх нас.

Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 вгору