Колонки Михаил Серебряков
  184  0

ПАРКУВАЛЬНА "БРИТВА ОККАМА" АБО ЧОМУ "ЧЕСНІЙ ПАРКОВЦІ" ВДАЛОСЬ ВДВІЧІ ЗБІЛЬШИТИ НАДХОДЖЕННЯ ВІД ПАРКУВАННЯ

Результати проекту "Чесна парковка" за три тижні показали, що нові паркувальники та інформаційна робота із водіями можуть підвищити надходження в міський бюджет від оплати паркування у 2,2 рази.

Коли досліджуєш корупційну сферу, головне не заплутатися у нагромадженні приватних інтересів, кримінальних зав’язків та політичної кон’юнктури. Корупція має по своїй суті фрактальну природу, тобто змінюючи масштаб (і місце "кришувальника" в ієрархічній системі влади), отримуєш ту саму структуру із набором тих самих інструментів, лише на іншому рівні. Якщо простіше, готівка, що кладеться в кишеню паркувальника на нижчому рівні, так само кладеться в кишеню управлінця рівнем вище, тільки суми та дизайнерська бірка на кишені корупціонера змінюються. Коли ми розпочинали проект моніторингу п’яти паркувальних майданчиків в центрі Києва, то розуміли, що парковки – родюче поле корупції, а паркувальники – її дбайливі служителі та посередники. Головне для нас було дізнатися – як, хто і скільки збирає необлікованої готівки.

Для цього експерти групи Реанімаційний Пакет Реформ-Київ в рамках проекту "Чесна парковка" зібрали команду мотивованих моніторів, завданням яких було спостерігати впродовж 8-ми годинного робочого дня, що відбувається на паркувальному майданчику: скільки авто стоїть, хто кому і що сплачує, як працюють паркувальники.

Старт

Хоча сам проект триває з травня, безпосередньо моніторинг розпочався 6 червня. До цього монітори пройшли тренінгове навчання, було визначено пріоритетні паркувальні майданчики, домовлялися з комунальниками. Для реалізації проекту координаторами було досягнуто усного погодження міським головою проведення проекту та підтримки профільного КП "Київтранспарксервіс" у залученні нових паркувальників на майданчики, що беруть участь у проекті. До речі в цьому проекті на початку нам зголосилися допомогти в КП "Київтранспарксервіс". Однак по мірі виконання моніторингу комунальники ставали все більше схожими на генератори нових проблем, ніж на партнера в дослідженні. Водночас, в перший тиждень моніторингу на паркувальних майданчиках монітори працювали в умовах саботажу своєї роботи діючими ("старими") паркувальниками. Всупереч домовленості із керівництвом КП про підготовку та залучення до проекту нових контролерів паркувального простору (без попереднього досвіду роботи в КП), 6 червня на всіх парковках працювали старі паркувальники. Хоча слово "працювали" тут недоречно. Так наприклад на пл. Івана Франка (паркувальний майданчик навпроти театру) "старий" паркувальник не хотів спочатку інформувати монітора про кількість отриманих грошей від водіїв в якості оплати паркування, а потім взагалі зник із майданчика. Схожі ситуації спостерігались на інших майданчиках. Через це впродовж першого тижня моніторингу показники надходжень від оплати паркування впали в порівнянні із аналогічним періодом минулого року на 10%.

На цьому етапі команда проекту "Чесна парковка", для того, щоб врятувати моніторинг та реалізувати задумку проекту, долучились до пошуків нових паркувальників. Головних вимог до претендентів було кілька: відсутність досвіду роботи паркувальником, високі комунікативні якості та мотивація працювати чесно.

Із новими паркувальниками результати роботи майданчиків стали кардинально інші.

В порівняні із аналогічним минулорічним періодом середні надходження з п’яти паркувальних майданчиків зросли в 2,2 рази. У цифрах: в порівняні із 10 716 грн в 2016 році, у 2017, коли почав працювати моніторинг та нові паркувальники, місто отримало за той самий період і з тих самих майданчиків вже 23 565 грн. Рекордсменами стали культурні парковки (культурні в плані розташування, а не, на превеликий жаль, поведінки водіїв) – навпроти Національного академічного драматичного театру імені Івана Франка парковка за 3 тижні принесла грошей в 3,9 разів більше ніж за аналогічний період минулого року. Трохи менше, у 3,8 разів, зросли надходження з майданчика на вул. Володимирський 50, що навпроти Національної опери України.

Не менш показовим стала ситуація із паркувальним майданчиком на вул. Басейна, 23-52/11. Ця локація стала єдиною, на якій надходження не зросли, а навпаки впали на 20% в порівняні з минулим роком. Невже старий паркувальник працював краще нового? Однак розібратися нам допомогли громадські монітори. По–перше, на цій локації "старий" паркувальник на 23 паркувальні місця (визначенні схемою організації дорожнього руху) примудрявся паркувати по 60 авто. Ця перевантаженість майданчику ставала причиною заторів та обмежувала рух дорогою. Більше того, коли "старий" паркувальник зрозумів, що "Чесна парковка" позбавляє його можливості привласнювати готівку були задіяні й інші методи: паркувальник приходив на майданчик за годину до початку моніторингу та старту роботи нового контролера і збирав із водіїв гроші "наперед". Водії, які звикли бачити на майданчику цього паркувальника, спокійно віддавали йому свої гроші. Дехто навіть платив на місяць вперед. Така схема призвела до того, що міський бюджет недоотримав тисячі гривень.

Крім моніторингу надходжень, учасники проекту впродовж місяця вивчали ставлення водіїв щодо необхідності паркуватись у відповідності до правил та поширювали серед водіїв інформацію про безготівкові способи оплати паркування.

Виявляється, що майже половина водіїв не платить за паркування. Серед великого переліку мотивів несплати, водії найчастіше наводять на своє виправдання:

- наявність службового посвідчення.

- місцева прописка.

- наявність особливого статусу, який на думку водіїв позбавляє їх від обв’язку оплати паркування ("я народний/місцевий депутат", "я маю знайомих в КМДА" і т.д.)

- просте небажання платити, бо "ви корупціонери", "ви рейдери", "ви – несправжні працівники "Київтранспарксервіс".

Варто зазначити, що відповідно до діючих правил паркування транспортних засобів у місті Києві (додаток до рішення Київської міської ради від 26 вересня 2002 року № 47/207).

"10.1. Правом безкоштовного паркування користуються:

— спеціальний автотранспорт із службовими державними номерними знаками під час виконання прямих службових обов’язків у зоні місць для платного паркування (МВС, СБУ, пожежної охорони, швидкої допомоги, аварійний спецтранспорт міських комунальних служб тощо);

— інваліди війни, інваліди з дитинства та інваліди внаслідок загального захворювання — у разі особистого керування автотранспортом з ручним управлінням".

Громадські монітори "Чесної парковки" намагалися пояснювати водіям про необхідність сплачувати за паркування, поширювали спеціальні інформаційні листівки із роз’ясненнями та способами оплати. Цікаво, що на третій тиждень моніторингу, з майданчиків від моніторів почали надходити повідомлення про те, що все більше водіїв самостійно сплачують за паркування. Було кілька випадків, коли на "Чесну парковку" приїжджали водії для того, щоб спеціально подивитися на роботу нових паркувальників та оплатити за паркування.

Перший місяць дав дуже багато інформації про те, як працюють паркувальні майданчикі, та чому вони хронічно збиткові. Не варто, як повторювали середньовічні схоласти, "плодити зайвих сутностей" в спробі пояснити причини збитковості столичних парковок. Все просто, як сказав би з цього приводу францисканський монах Уїльям з Оккама, якому приписують винайдення відомого логічного принципу ("бритва Оккама"). Головна причина збитковості паркування – корупція.

Проект триває, тож далі буде більше цікавої та корисної інформації.

Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 вгору