Колонки Костянтин Красовський
  176  0

Чергова "фейкова" громадська організація тютюнової індустрії

Так звана “Національна організація роздрібної торгівлі”(НОРТ) засипала державні структури листами протесту проти законопроекту 4030-а від 19.07.2016, який передбачає заборону видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу.

Очолює НОРТ Ю.О.Бондарєв, який ніколи не працював в роздрібній торгівлі, проте 18 років (1996-2014) працював на керівних позиціях у корпорації "Філіп Морріс"[1]. Віце-президентом НОРТ є С.О.Бугаєвський, який, за даними Державної фіскальної служби, у 2013-2014 був єдиним в Україні ФОП (код 2707911057), що займався імпортом в Україну сигар та тютюну для кальянів.
Паралельно існує так звана "Асоціація роздрібної торгівлі", очолювана Ю.Я.Кишко, який  до того десятки років працював одним з керівників компанії "Імперіал Тобакко Юкрейн".

Судячи з новин на сайті НОРТ їх головною турботою є торгівля тютюновими та алкогольними виробами. Проте насправді вони турбуються не про інтереси роздрібних торговців, а про прибутки тютюнових корпорацій. В Україні сигарети є єдиним споживчим товаром, на які держава дозволяє виробникам та імпортерам встановлювати максимальні роздрібні ціни. Згідно чинного законодавства за роздрібну торгівлю тютюновими виробами за цінами, вищими від максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких виробів, встановлені фінансові санкції - 100 відсотків вартості наявних у суб'єкта господарювання тютюнових виробів, але не менше 1000 гривень. Тобто роздрібний торговець або втрачає прибуток, продаючи сигарет за меншою ціною, ніж міг би без обмежень максимальною ціною, або наражається на штраф в розмір мінімум 1000 гривень.

Проте НОРТ не виступає за скасування максимальних цін, а навпаки, за встановлення мінімальних цін[2], хоча за продаж сигарет нижче такої ціни продавців також мають штрафувати, інакше цієї ціни не будуть дотримуватись. Встановлення мінімальної ціни також має призвести до того, що в кіосках не буде сигарет нижче певної ціни, і частина покупців у пошуку дешевших сигарет перестане купувати сигарети в кіосках, що зменшить прибутки продавців.

Проте як максимальні, так і мінімальні ціни надзвичайно вигідні транснаціональним тютюновими корпораціям. Коли в 2009 році у Верховній Раді було запропоновано скасувати максимальні роздрібні ціни на сигаретитодішній управляючий з корпоративних питань "Імперіал Тобако Юкрейн" Юрій Кішко(нині президент "Асоціації роздрібної торгівлі" заявив, що ухвалення цього закону спричинить хаос на ринку. Право на встановлення максимальних цін є головною причиною "цінових війн", бо продавці вимушені продавати сигарети за тією ціною, яку встановив виробник. Мінімальні ж ціни забезпечують гарантований прибуток виробникам сигарет навіть при скороченні обсягів роздрібного продажу. Все це доводить, що названі вище організації лише прикидаються захисниками роздрібних торговців, а насправді захищають лише тих, хто дає їм гроші – транснаціональні тютюнові корпорації.

Україна є не єдиною країною, де тютюнова індустрія використовує фальшиві організації роздрібної торгівлі. У 2011 році в Австралії було запропоновано закон, яким запроваджувалася проста (без рекламних елементів) упаковка для всіх пачок сигарет. Миттєво виник так званий Альянс австралійських ритейлерів[3], головною метою якого була боротьба проти цього закону. Згодом виявилося, що альянс фінансують Філіп Морріс, Брітіш Амерікен Тобакко і Імперіал Тобакко. Проте закон було ухвалено і Альянс зник.

Коли в Європейському Союзі обговорювалася нова директива щодо тютюнових виробів (яка була ухвалена у 2014 році), в Європейську Комісію надійшло більше 30 тисяч листів від роздрібних продавців лише з Італії. Проте листи були надзвичайно схожими і повторювали всі аргументи тютюнової індустрії.

В 2011 році в Україні було запропоновано закон, який передбачав звільнення приміщень ресторанів та кафе від тютюнового диму. В листопаді 2011 року раптом виникла так звана Громадська ініціатива "Права курців", яка була досить активною в медіа протягом 2012 року. Проте коли закон набув чинності (16 грудня 2012 року) ця "громадська ініціатива" зникла і з того часу не подає жодних ознак життя. Напевно, її фінансування закінчилося саме у грудні 2012 року.

Зазначені  організації роздрібної торгівлі також створені на гроші транснаціональних тютюнових корпорацій та для захисту їх інтересів і також можуть швидко зникнути. Проте їх протест проти заборони видимого розміщення пачок сигарет у місцях продажу є переконливим доказом того, що цей законопроект дійсно призведе до скорочення споживання тютюну.

[1] http://nort.org.ua/structura/

[2] https://www.rbc.ua/ukr/news/minimalnye-roznichnye-tseny-tabachnye-izdeliya-1468394755.html

[3] http://tobaccotactics.org/index.php?title=Alliance_of_Australian_Retailers

Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 вгору