Колонки Владислав Власюк
  521  2

Криміналізація керування в стані алкогольного сп’яніння, як наступний етап боротьби з нетверезими водіями

Водіння у стані сп’яніння – найбільш небезпечне правопорушення в сфері безпеки дорожнього руху. В Україні кількість осіб, що керують напідпитку критично висока. Більше 7% всіх дорожньо-транспортних пригод трапляються з вини нетверезих водіїв, причому попри збільшенням штрафів за керування в стані сп’яніння, кількість таких порушень лише збільшується. За останні 10 місяців у Києві та інших великих містах, де функціонує патрульна поліція, було виявлено близько 34000 водіїв, які керували транспортним засобом у стані сп’яніння. Тобто це 40-50 осіб щодня в таких містах, як Київ, Харків, Дніпро. А найстрашніше, що ще більше нетверезих водіїв навіть не були виявлені працівниками поліції, так як поліцейські не мали підстав для зупинки автівки.

Органи державної влади, в першу чергу поліція, у зв’язку із обмеженістю ресурсів, не зажди в змозі вживати достатніх та ефективних заходів для вирішення проблеми. Тому необхідна підтримка громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування, і засобів масової інформації. Саме громадські ініціативи, які пропонують платформу для широкого обговорення, продукування дієвих механізмів подолання проблеми та їх імплементації, стають драйверами змін.

Нещодавно представниками громадськості, поліції, парламенту, та експертами були напрацьовані наступні ініціативи:

  • запровадження кримінальної відповідальності за керування автівкою у стані сп’яніння, незалежно від наслідків;
  • відеофіксація на бодікамеру поліцейського, як альтернатива двом свідкам під час огляду водія на стан сп’яніння;
  • “сліпі” перевірки учасників дорожнього руху та доповнення підстав для зупинки авто патрульними, зокрема, за підставою отримання об’єктивної інформації від громадян про керування особою транспортним засобом у стані сп’яніння;
  • запровадження "пунктів тверезості" для вибіркової перевірки водіїв на стан сп’яніння;
  • вдосконалення процедури притягнення до адміністративної відповідальності шляхом: заборони застосування малозначності та порук, як способу звільнення від адміністративної відповідальності; відміни трьохмісячного та місячного строку притягнення до відповідальності; надання права на апеляцію органу, який ініціював адміністративне провадження; встановлення максимального строку огляду на стан сп’яніння в медичному закладі та надання відповідного висновку; запровадження обов’язку пройти огляд на місці та у випадку відмови від такого не доставляти порушника у медичний заклад.

 

Очевидно, що найбільш кардинальною ідеєю є криміналізація керування в стані сп’яніння. Вважаємо, що саме такий крок має бути логічним продовженням державної політики у цьому питанні. Наголошуємо, що мова іде лише про відповідальність тих водіїв, які керують у стані, що явно не дає їм змоги керувати своїми діями, в тому числі управляти автомобілем. Конкретний рівень сп’яніння в проміле чи інших одиницях виміру, який буде вважатись кримінально караним ще потребує обґрунтуванню, але він повинен бути не нижчим 0,5 проміле для алкогольного сп’яніння. Окрім того, необхідно запровадити відповідні зміни в законодавство.

Що необхідно для введення цієї ідеї в життя? Доповнити Кримінальний кодекс України ще однією статтею, або викласти в новій редакції ст. 286 КК України, може бути недостатньо. Слід обговорити також надання повноваження саме патрульній поліції збирати належні докази винуватості особи в злочині – керуванні у стані алкогольного сп’яніння. Тут можуть бути різні варіанти, в тому числі не виключаємо надання права здійснювати досудове розслідування кримінальних проваджень щодо цього злочину саме патрульній поліції. Окрім того, необхідним буде внесення змін до існуючої інструкції про порядок огляду на стан сп’яніння із деталізацією процедури огляду у випадку виявлення в особи рівня алкоголю в крові, який є кримінально караним. Також додаткового вирішення потребуватиме питання криміналізації відмови особи від проходження огляду, адже при відмові особа не дає можливості в порядку визначеному законом встановити наявність кримінального чи адміністративного правопорушення. Також відкритим є питання керування в стані наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, яке теж доцільно криміналізувати.

Разом із криміналізацією, пропонуємо запровадити "пункти перевірки тверезості" та "обов’язкові вибіркові тести на стан сп’яніння". Міжнародний досвід підтверджує високу ефективність таких засобів боротьби із нетверезими водіями. За даними ВООЗ, в 23 країнах ЄС діють обов’язкові вибіркові експрес тести на стан сп’яніння і в 15 країнах застосовують пункти перевірки тверезості. Принцип дії пунктів тверезості полягає у тому, що в певному місці встановлюється додатковий знак про обов’язковість зупинки транспортних засобів. Автомобілі зупиняють поліцейські із певною визначеною послідовністю. У випадку якщо водій відмовиться пройти експрес-тест на сп’яніння або якщо у поліцейського з’явиться підозра на перебування водія у стані сп’яніння, останній зобов’язаний пройти відповідний огляд згідно всієї процедури. Цей механізм окрім прямого призначення – виявлення нетверезих водіїв, має ще й є дуже хорошу превентивну дію, адже пункти тверезості встановлюються в місцях, та в час, де існує найбільший ризик керування в стані алкогольного сп’яніння. Крім цього імплементація таких "пунктів" потребує значно менше часу та зусиль. Для запровадження ініціативи в життя необхідно внести відповідні зміни в правила дорожнього руху та ввести додаткову підставу для зупинки автомобіля в Закон України "Про Національну поліцію".

Закликаємо консолідувати зусилля представників усіх основних учасників процесу: парламенту, уряду, поліції та громадських інституції задля подальшого спільного обговорення та роботи над тим, аби формалізувати озвучені ініціативи та забезпечити їх імплементацію.

Автори:

співзасновник LEAD office, експерт РПР – Владислав Власюк

експерт LEAD office – Тарас Гук

Коментувати
Сортувати:
у вигляді дерева
за датою
за ім’ям користувача
за рейтингом
 
 
 вгору