Колонки Владислав Власюк

Експерт групи органів правопорядку РПР, експерт Громадської організації “LEAD office”
  188

Річниця створення Національної поліції: перші результати

7 листопада 2015 року чинності набрав Закон України “Про Національну поліцію”, яким було задекларовано створення якісно нового правоохоронного органу – Національної поліції України. Минув рік і саме час робити перші висновки щодо досягнень і проблем у діяльності Національної поліції.

Здобутки

Започатковано процес залучення представників громадськості до формування кадрової політики Національної поліції. Представники від громадських організацій залучені до здійснення переатестації. При цьому, критерії вибору громадських організацій виявились неоднозначними, а деякі особистості – одіозними. Також, розпочато формування поліцейських комісій, однак визначеності у процесі все ще немає.

Посилення взаємодії поліції та суспільства: шкільні офіцери поліції, поліцейські омбудсмани, сommunity policing. Нові і не дуже формати, але щиріше і масштабніше.

Підтримка високого рівня довіри. Нова поліція зберігає високий рівень довіри суспільства (близько 50%), однак тенденція - негативна (зменшення з 85%). При цьому, не передбачено процедури здійснення таких соціологічних дослідження, що дозволять врахувати його результати, як основний критерій оцінки роботи Національної поліції. Важливо, що суспільство вдалось до відкритого вираження підтримки нової поліції, вийшовши на масову акцію підтримки Savepolice у лютому.

Створення КОРД. Завершено створення поліції спеціального призначення, Корпусу Оперативно-Раптової Дії (КОРД). Нові люди за конкурсним відбором, нова екіпіровка, нові тренування і підготовка.

 Проблеми

Трагічні історії. Смерть пасажира переслідуваного патрульними поліцейськими автомобіля, стрілянина в Тернополі, Криве Озеро, смертельні ДТП за участі поліцейських, смерть патрульних поліцейських. Погано, що всі ці випадки сталися, але вони не приховуються, розслідуються, винні притягуються до відповідальності, а з цих ситуацій робляться висновки.

 Погіршення криміногенної обстановики і зростання аварійності на дорогах. Тут можна дискутувати про причини. Чи це об’єктивні фактори (багато зброї на руках, воєнні дії, економічна ситуація) чи – зруйнована система органів правопорядку і слабка підготовка нових копів. Автофіксацію порушень в сфері безпеки дорожнього руху не впроваджено. Проте, патрульна поліція приділяє більше уваги питанню паркування.

 Що далі?

Важливо розуміти, що реформа залежить не лише від керівництва Національної поліції, а й від усіх нас – активістів, експертів, правозахисників, громадськості. Тут або вірити і працювати разом, ну, або навпаки.

Тож, у яких напрямках далі має рухатись реформа правоохоронних органів:

 - розвиток законодавства і нормативної бази, зокрема щодо повноважень поліцейських;

- впровадження нових технологій, зокрема Intelligence Led Policing;

- навчання і підготовка поліцейських, в тому числі поліцейська академія;

- структурна реорганізація, зокрема інститут детективів;

- дорожня поліція.

 

Обов'язковою умовою успіху реформи є відкритість Національної поліції та підтримка постійного конструктивного діалогу із громадськістю. Так, щоб наступної річниці нам доводилося писати лише про досягнення і щоби писати було про що.

 
 
 вгору