Колонки Микола Виговський

експерт групи Реформа публічної адміністрації Реанімаційного Пакету Реформ
  305

Як президент в Кабміну повноваження рейдернути зібрався

7 липня Верховна Рала прийняла в першому читанні законопроект №4370-1 про внесення змін до закону України Про державну службу в частині процедури призначення голів місцевих державних адміністрацій.

Законопроект відверто суперечить Конституції України. Зокрема стаття 118 чітко зазначає: голови МДА призначаються Президентом за поданням Кабінету Міністрів. Кабмін, в спосіб визначений законом, здійснює добір кандидатів на ці посади і подає їх Президенту на призначення. Це означає, що ключову роль власне в процесі добору виконує Кабінет Міністрів.

Автор законопроекту Артур Герасимов, представник Президента в парламенті (насправді, маріонетка заступника голови Адміністрації Президента Віктора Ковальчука) пропонує збочену альтернативу – голів МДА обирає спеціально створена Комісія при Президенті. Далі – передає Кабміну, щоб той, увага, вніс подання про призначення назад на Банкову. Кабмін за таких умов перетворюється виключно на статиста, а це суперечить вже не тільки Основному Закону, а й логіці розподілу влади.

Україна - парламентсько-президентська республіка. Президент не очолює виконавчу владу, а отже і не може мати надмірних повноважень в процесі призначення голів органів виконавчої влади на місцях.

Мотиви законопроекту дуже прості – оточення Президента вже зараз почало займатися наступними президентськими виборами. Для їхнього успіху необхідно мати сильну президентську фракцію в парламенті, а отже перемагати в наступних парламентських виборах. Однак, рейтинги БПП - невтішні. Для успіху бракує старого доброго адмінресурсу в регіонах. І хто, як не голови МДА, для цього підходять краще? От і вирішила АП посилити контроль на місцях.

Найдивнішим у цій ситуації є позиція уряду. По суті, відбувається рейдерське захоплення конституційних повноважень Кабміну Адміністрацією Президента. Але Уряд мовчить. Жодної позиції. Жодного виступу на засіданнях профільного комітету…

Законопроект стоїть в порядку денному Верховної Ради на 22 вересня. В першому читанні його було прийнято 227 голосами із кількома процедурними порушеннями та щонайменше трьома епізодами неперсонального голосування.

Міжнародна спільнота та громадянське суспільство добре обізнане з цією ситуацією і справедливо обурюється, тож бажаючих голосувати "за" завтра буде ще менше, ніж в першому читанні. Але на допомогу Банковою поспішає вже традиційний союзник АП по подібним одіозним голосуванням – Опозиційний блок. Але і цього може виявитися замало. Тому ми вчергове станемо свідками ламання парламенту через коліно та безпрецедентної кількості кнопкодавства. Журналістам варто пильніше слідкувати за перебігом голосування. Вочевидь, буде дуже цікаво.

На жаль, у четвер парламент має всі шанси створити небезпечний прецедент: показати, що можна брутально плювати на прямі норми Конституції. Я вже не кажу про хронічно зґвалтований регламент роботи ВРУ.

Микола Виговський, експерт групи Реформа публічної адміністрації Реанімаційного Пакету Реформ

 

 
 
 вгору