Колонки Гюнель Бабакішієва

Експерт з питань конфлікту інтересів Центру «Ейдос», експерт РПР
  478

Врегулювання конфлікту інтересів: механізм – є, ефекту – чекаємо

Конфлікт інтересів є однією із найбільших проблем у державній службі. Найчастіше конфлікт інтересів проявляється при розподілі посад, виділенні земельних ділянок, наданні преференції місцевому бізнесу тощо. Усе це підриває довіру суспільства до влади та потенційно стає одним з основних джерел для корупційних дій.

Найбільш поширеним конфлікт інтересів є серед органів місцевого самоврядування. Особливо гостро ця проблема відчувається у маленьких містах. Там десятиліттями процвітає "кумівство", роками існують цілі клани чиновників та місцевих депутатів.

В Україні уже існують певні важелі для зменшення впливу "своїх" людей на важливі політичні чи економічні рішення. Але часто їх просто не дотримуються. Національне агентство з питань запобігання корупції створювалося саме для контролю за виконанням антикорупційного законодавства. І тут вигадувати колеса не потрібно, можна перейняти досвід урегулювання подібних питань у сусідів із Європи.

Так, у більшості європейських країн існує заборона на сумісництво службової та інших видів діяльності. В Україні теж прийняли закон із цією нормою. Проте, багато чиновників все ще не виконують його. І тут важлива функція громадськості – контролювати дотримання закону та поставити чиновника перед вибором: або бути представником державного апарату, або мати власний бізнес.

Ще одна непорушна антикорупційна норма – декларування доходів і майна. Таким чином можна виявити зв’язки декларанта з юридичними та фізичними особами, а також тенденцію збільшення статків після займання відповідної посади. У Польщі та Угорщині, декларацію подає не тільки декларант, а й члени його сім’ї. В Україні декларант має показати і майно, і доходи, як свої, так і членів сім’ї. Цікавий приклад, як борються із корупціонерами в Європі, стався у Франції. Там колишній міністр бюджету Франції Жером Каюзак став підслідним за звинувачення у відмиванні незадекларованих доходів, у той час як інших він закликав бути максимально чесними та відкритими перед народом. Результатом стала відставка міністра, а під ударом опинилася репутація президента і уряду, що покладали на відомство Каюзака надії в боротьбі з ухиленням від податків

Окремим питанням слід виділити отримання подарунків. В Іспанії та Німеччині подарунки не мають права одержувати державні службовці, у Франції – будь-які посадові особи, якщо такий презент впливає на незалежність цієї посадової особи. Обмеження на одержання подарунків існує також у Польщі та Угорщині. В Україні ж особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть приймати подарунки, вартість яких перевищує одну мінімальну зарплату. У Німеччині ж піти з посади довелося прем’єр-міністру Баварії Максу Штрайблу. Йому та його колезі одна із туристичних фірм оплатила відпустку. Звісно ж, із розрахунком на майбутні привілеї від політиків.

Водночас, варто зауважити, що сама по собі наявність конфлікту інтересів в жодному разі не є злочином. А найбільш простий та дієвий механізм запобігання конфлікту інтересів –  публічне оголошення і відсторонення від прийняття рішень. Така практика існує у Португалії, Іспанії, Німеччині, Великобританії, Угорщині, Італії, Латвії, Польщі, Франції. Україна теж не є винятком: самостійне та публічне оголошення про конфлікт інтересів, у зв’язку з голосуванням або прийняттям рішень, також передбачене чинним законодавством. Проте де-факто його використовують вкрай рідко, якщо не сказати – взагалі ніколи.

Тож, як бачимо, в українському законодавстві вже закріплені основні механізми, які існують у європейській практиці. І тепер ми маємо створити культуру врегулювання та запобігання конфлікту інтересів. Це і є одним із основних завдань новоствореного Національного агентства з питань запобігання корупції.

 
 
 вгору