Колонки Оксана Величко

Член Ради Реанімаційного Ракету Реформ
  527

Паркування в Києві: рішення є

Усміхнений паркувальник допомагає вийти з автомобіля, і в обмін на 10 гривень, бажає гарного дня. Якщо хочеш, щоб він допоміг потім виїхати, то робити паузу і натякати на чек за паркування – не варто. Паркувальники не змінилися. Хіба що засмагли і вбралися в нові жилетки з малопомітним написом на кишені: "Запитуйте чек".

Безперечно, причини перекосів у галузі паркування лежать не у сьогоднішньому дні, і вирішені будуть не вже завтра. В інтересах забудовників у Києві знищувалися автобусні парки і трамвайні депо, а на їх місці виростали багатоповерхівки. На популярні маршрути ставили маршрутки від "своїх" перевізників, які мали би тільки довозити пасажирів до ключових точок. Далі пасажири пересідали би на громадський транспорт, який мав би рухатися центральними артеріями міста, розвантаживши його від тисяч маршруток. Внаслідок непродуманої політики маємо цілу купу проблем, у тому числі, і з паркуванням. Їх слід вирішувати через грамотно сплановану транспортну схему, через зміни до законодавства та через реформу самого комунального підприємства Київтранспарксервіс (КТПС).

Але, як це часто буває, одна з головних причин неспроможності навести лад в галузі – корупція. Адже все, що робилося або не робилося, підпорядковувалося саме корупції. А поганий менеджмент, непослідовність і непрозорість – це її вічні супутники. Бо КТПС з його чистим потоком необлікованої готівки – "дійна корова" для низової та середньої ланок співробітників і фінансове джерело на наступні вибори для керуючої верхівки. Поки це джерело б’є, хто ж від нього відмовиться? Отож, і зміни треба починати саме з усунення усталених корупційних схем. І насамперед, це запровадження технологій, які максимально усунуть людський фактор, приберуть паркувальників, вкорінених у систему розкрадання, як клас, а також дозволять повністю відійти від готівкової оплати. А доти КТПС продовжує збирати мізерні надходження від паркування. Зокрема, дохід від 1 паркомісця на день у центрі міста складає зараз у середньому 13-14 грн, хоча мав би наближатися до 80 грн за день.

Для того, щоби прибрати готівку, яка, до речі, вже зараз заборонена для розрахунку за паркування, водій має знати про альтернативні шляхи оплати та бути вмотивованим ними скористатися. Сьогодні водій може оплатити паркування за допомогою таких засобів:

· паркомати, яких по Києву 87, а має бути не менше ніж 300. На жаль, більшість встановлених по Києву моделей застарілі, не мають анти-вандального захисту чи можливості для розрахунку карткою. Їх часто зумисно ламають, а виїзд інкасаторів, що знімають мізерну касу, є нерентабельним;

· місячний абонемент, який сьогодні продається тільки в КТПС та коштує 630 грн (усі зони);

· мобільне паркування (скретч-картки продаються у КТПС, відділеннях Укрпошти, Інтернет-магазині "Express-service");

· оплата карткою у РРО з картоприймачем. Таких РРО є одиниці на сьогодні, але їх кількість має збільшуватися.

Водії, зазвичай, не знають про ці способи оплати. І найменше їм про них підкажуть самі паркувальники, у яких мінімальна зарплата складає 1300 гривень, а решту вони мають "зібрати" з водіїв: собі і начальству.

Мотивація водіїв безготівково сплачувати за паркування теж, на жаль, невисока. Власники авто часто просто лінуються шукати паркомат, адже значно простіше всунути десятку паркувальнику, який завжди поруч, бо знає, що зняти з водія гроші може тільки на старті паркувального процесу. А ще водію значно вигідніше платити готівкою. Денна такса у будь-якого паркувальника у центрі Києва складає 20 гривень. Водіям зручно користуватися цим - у паркомат вони мали би сплатити 80 гривень за 8 годин. Тому ті самі люди, які ненавидять усією душею корупцію і готові розстрілювати корупціонерів, у такі моменти про це забувають. Адже принцип бариг каже "якщо можна не платити, треба не платити".

А можна справді і не платити. Жодного механізму відповідальності за несплату парковки не існує. Якщо поруч немає паркомату чи РРО з картоприймачем, водій може сміливо їхати собі далі. "Сплата вартості послуг із користування майданчиками для платного паркування не здійснюється в разі незабезпечення оператором належного функціонування засобів сплати вартості зазначених послуг", - прописано в Правилах паркування. Не хочуть водії також платити і за спеціально оснащені паркінги, адже можна безкоштовно кинути своє авто десь вздовж дороги.

Для врегулювання проблем на законодавчому рівні у Верховну Раду внесений законопроект 3584 щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері паркування транспортних засобів, рекомендований Реанімаційним Пакетом Реформ до прийняття зі змінами до другого читання. Документ передбачає впровадження автоматизованої системи контролю та управління паркувальним простором. Зокрема, ця автоматизація дозволяє контролювати оплату паркування. Одразу після сплати, у системі має відображатися цей платіж. Тут роль контролера з паркування зводиться до мінімуму: він не має брати гроші у руки, а лише за допомогою спеціального пристрою визначати сплатив водій чи ні. І якщо водій не оплатив паркування, то штраф автоматично з’являється у системі і вже не може бути видалений до погашення.

Однак запровадження автоматизованої системи потребує, щоб водій мав достатньо способів сплати через різні технічні рішення. І тут виникає ризик того, що така система може бути монополізована одним гравцем. Якщо таке станеться, красти можна буде вже не через паркувальників, а централізовано, після того, як усі все сплатили.

На жаль, ми живемо у такий час, коли ніхто і нікому не довіряє. Народ тотально не довіряє своїм державним менеджерам, а ті – одне одному. Тому конкурсні процедури мають проходити під контролем експертної громадськості. На думку РПР, має бути забезпечена здорова конкуренція для різних технічних рішень та обрано кілька переможців.

Безперечно, у галузі багато проблем. Це ще і нічні паркування, більшість з яких зосереджено на неоформлених земельних ділянках, і які є потужним джерелом корупції, кланових розборок та рейдерства. Щоб вирішити проблему, потрібно:

· підприємству "Київтранспарксервіс" ставати прозорими, зокрема щоденно оприлюднювати усі надходження від паркування в розрізі кожної парковки;

· популяризувати безготівкові способи оплати. Київ має площі для соціальної реклами, які можна було би використати;

· наполягати на ухваленні законопроекту №3584 та запроваджувати автоматизацію послуг паркування, повністю прибирати людський фактор;

· проводити прозорий конкурс та залучати інвесторів для встановлення інтелектуальних автоматизованих систем управління паркуванням. Бажано, щоб це були великі західні інвестори;

· створювати сприятливі умови для легалізації нічних паркувальних майданчиків. Оприлюднювати дійсну, а не фіктивну кількість паркомісць;

· проводити реорганізацію підприємства та звільняти співробітників, задіяних у корупційних схемах (тобто 95% ) та набирати контролерів на нові функції та нові, значно кращі, зарплати;

· передбачати обов’язкову наявність підземних парковок у новобудовах;

· розвивати систему громадського транспорту і велоінфраструктуру, що передбачали би створення перехоплюючих паркінгів біля метро та інші заходи, які би обмежували в’їзд та тривале перебування автомобілів у центр міста та ін.

Вже кілька місяців функціонує робоча група, створена Антикорупційною радою при Київському міському голові та Реанімаційним Пакетом Реформ, яка співпрацює з новим керівником КТПС та запрошує активну громадськість до участі у впровадженні змін.

А те, що може робити кожен з водіїв вже сьогодні, - це переходити на безготівкову оплату паркування і наполегливо просити у паркувальника чек.

 
 
 вгору