Колонки Андрій Скіпальський

Експерт Реанімаційного Пакету Реформ, керівник ГО Центр громадянського представництва «Життя»
  278

Зрушити з мертвої точки анти-тютюновий законопроект: дедлайн – два тижні

До депутатських канікул залишається два сесійні тижні. На порядку денному стоїть безліч питань, які через неефективну роботу парламенту накопичуються за принципом снігової кулі. Деякі законопроекти через депутатів-лобістів просто залишаються в підвішеному стані. Одним із них є законопроект № 2820 щодо громадського здоров’я та захисту населення від тютюну.

Конфлікт між комітетами (з охорони здоров’я та податковим) за право встановлювати нові картинки-попередження та регулювати вміст смакових добавок (або залишити все, як є) вийшов на найвищі рівні в парламенті. Насправді цей конфлікт – це боротьба інтересів громадського здоров’я та здоров’я дітей проти інтересів тютюнових корпорацій, яким потрібні нові й нові клієнти. І, на жаль, корпорації знаходять тих депутатів, котрі їм допомагають. Але це ті люди, які повинні захищати наші з вами інтереси, бо працюють саме за наші з вами податки.

Зашморг, який створили нардеп Геннадій Кривошея (НФ) та голова податкового комітету Ніна Южаніна (БПП) навколо анти-тютюнового законопроекту № 2820, затягнувся ще сильніше. Такому активному блокуванню позаздрили б навіть лобісти парламенту минулих скликань. Тепер вже ніхто не може із достовірністю сказати, чи взагалі буде розглянутий у парламенті законопроект, внесений депутатами більше року тому, та який рекомендований профільним комітетом з охорони здоров’я ВРУ, Всесвітньою організацією охорони здоров’я , Світовим банком та ЄС .

10 червня Ніна Южаніна реалізувала новий інструмент блокування: вона одноосібно створила робочу групу для "підготовки узгодженого тексту до першого читання" із двох законопроектів, що перебувають у різних комітетах. Законопроект № 2820 – у комітеті охорони здоров’я, а законопроект 2430-1 – у податковому комітеті. Різниця між ними колосальна, але формально Регламентний комітет визнав їх альтернативними та рекомендував розглядати одночасно . Ймовірно, це сталося не без підтримки радників податкового комітету, які мають родинні зв’язки із керівництвом однієї з тютюнових корпорацій . Але такий крок надовго відтермінує голосування у першому читанні законопроекту № 2820. Випадково? Навряд. Безкоштовно? Ні. Знову ж таки – за наші з вами податки.

Регламент Верховної Ради не дозволяє змінювати тексти законопроектів до розгляду у першому читанні, навіть через створення робочих груп. Депутати мають спочатку визначатися, що робити із законопроектом № 2820: підтримати до другого читання, повернути на повторне перше читання або відхилити.

Але голова податкового комітету за 15 місяців з моменту реєстрації не ініціювала розгляд псевдо-альтернативного законопроекту№2430-1 в комітеті. Все для того, щоби обидва законопроекти (№2820 та №2430-1) не потрапили в залу. І, на жаль, це знову – навряд випадково і геть не безкоштовно, а за наші з вами податки.

Тепер щодо ролі Геннадія Кривошеї, який, використовуючи довірливість депутатів та партійні зв’язки, піариться на анти-тютюновій темі. І все було б добре, якщо б не інша ініціатива нардепа - технічний законопроект №2430-1, який був задуманий для блокування законопроекту №2820.

20 травня 2016 р. нова Директива 2014/40/ЄС з контролю над тютюном набула чинності в ЄС та скасувала Директиву 2001/37/ЄС, на основі якої створений законопроект №2430-1. Після цієї дати були щирі сподівання, що нардеп відкличе непотрібний та застарілий документ і підтримає №2820 на основі саме нової директиви №40. ЄС оцінює ефект від запровадження цієї директиви на рівні зменшення кількості курців на 200 мільйонів. Нам би теж не завадило робити хоча б щось у цьому напрямку.

Але прикриваючись іншим законопроектом про регулювання електронних сигарет, нардеп Кривошея продовжує лобіювати 2430-1 для реалізації "мертвої" директиви. Такі дії депутата, імовірно, можуть свідчити про "замовність" законопроекту та певні зобов’язання. І вкотре: не випадково, а системно вже більше року; не безкоштовно, а за наші з вами податки.

Офіційно нардеп заробив за 2015 рік приблизно 80 тисяч гривень. Подавши декларацію про доходи, я з’ясував, що за свої податки (податок на прибуток) утримую два таких нардепи. На мої гроші вони відстоюють НЕ інтереси українців, а лобіюють інтереси тютюнової індустрії, яка десятиріччями вводить в оману, використовує Україну для отримання надприбутків та виробляє продукт, який, за даними Оксфордського університету, щороку вбиває 63 тисячі громадян нашої країни.

Для того, щоби народні депутати зробили свою роботу та визначитися із тим, чи потрібно підвищувати стандарти захисту українців від тютюну, згідно з правилами ЄС, потрібно повернути законопроект №2820 у порядок денний та розглянути його в залі.

Щоб це сталося, потрібно, щоб Геннадій Кривошея відкликав законопроект № 2430-1 та розірвав його прив’язку до №2820.

Є ще один варіант. Потрібно, щоб Ніна Южаніна винесла на найближче засідання податкового комітету законопроект № 2430-1. Або щоб спікер ВРУ Андрій Парубій відреагував на звернення депутатів-авторів законопроекту 2820 та повернув його у порядок денний найближчим часом.

Йдеться тільки про перше читання. Залишається сподіватися, що 2 тижні буде достатньо, щоб прийняти бодай якесь рішення.

 
 
 вгору